هواپیمای بوئینگ 777 برای اولین بار در تاریخ 7 ژوئن 1995 وارد سرویس تجاری شد که در 8 دسامبر 1998 شرکت هواپیمایی بوئینگ طرح ها و پیشنهادات خود را در مورد این مدل مطرح کرد. مدل 777 از هر هواپیمای دیگر گسترده و وسیع تر بود و در این صورت سفارشات بیشتری را دریافت کرد.رایج ترین و موفق ترین مدل ، هواپیمای 777-300ER با 620 فروند تحویل و 796 فروند سفارش میباشد.
همانطور که گفته شد مدل 777 یکی از پرفروش ترین هواپیماهای بوئینگ است.این هواپیما جایگاه خود را در خطوط هوایی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سوخت نسبت به جت های پهن پیکر و همچنین به عنوان پرواز در مسافت های طولانی مانند مسیرهای اقیانوسپیما به دست آورده است. از رقبای این هواپیما میتوان به هواپیمای ایرباس مدل A330-300 اشاره کرد .هواپیمای 777-200LR طولانی ترین هواپیما ، که قادر به پرواز بیش از نصف راه جهان میباشد ، و دارای رکورد طولانی ترین فاصله پرواز بدون توقف در مدل های تجاری خود است.
طراحی هواپیمای بوئینگ 777
مرحله طراحی بوئینگ 777 با دیگر جت های تجاری قبلی بوئینگ متفاوت بود. در این روش برای اولین بار هشت خطوط هوایی از جمله: نیپون ایرویز، خطوط هوایی آمریکا، بریتیش ایرویز، Cathay اقیانوس آرام، خطوط هوایی دلتا، خطوط هوایی ژاپن، کوانتاس در توسعه و طراحی مدل 777 نقش اساسی داشتند. به این صورت که هواپیمایی بوئینگ به نظرات مشتری خود توجه قابل ملاحظه ای کرد. پس خطوط هوایی بر تنظیمات اولیه طراحی تصمیم گرفتند عبارتند از : کابین نزدیک به مدل 747، ظرفیت صندلی 325 مسافر، فضای انعطاف پذیر داخلی ، دارای شیشه کاکپیت و .. که در نهایت شرکت هواپیمایی بوئینگ کارخانه اورت خود را در واشنگتن برای تولید 777 انتخاب کرد.
انواع بوئینگ 777
بوئینگ مدل ۷۷۷ را به دلیل دو ویژگی میتوان آنها را دسته بندی کرد. اولین مورد اندازه بدنه هواپیما است که بر گنجایش مسافر و بار آن تاثیر مستقیم دارد. خانواده ۷۷۷-۲۰۰در این دسته قرار دارد، دومین مورد هواپیما بدنهای دراز تر نسبت به سایر مدل ها دارد که خانواده ۷۷۷-۳۰۰ با این ویژگی به بازار ارائه شد.
- 777-200
- 777-200ER
- 7777-200LR
- 7777-300ER
- 777-300
شایان ذکر است گونه 777-100 هیچ وقت در مرحله تولید قرار نگرفت . طراحی این مدل به این صورت بود که طول بدنه این هواپیما نسبت به ۷۷۷-۲۰۰ کاهش پیدا کند و همچنین حجم بیشتری از فضای آن به حمل سوخت اختصاص یابد، پس به همین دلیل گنجایش مسافر آن نسبت به ۷۷۷-۲۰۰ کمتر بود.
بوئینگ به دو شرکت دلتا و کنتیننتال پیشنهاد داد تا این مدل را جایگزین هواپیماهای قدیمی دی سی ۱۰ و لاکهید ال ۱۰۱۱ تری استار خود کنند، اما این دو شرکت با اعلام غیر اقتصادی بودن ۷۷۷-۱۰۰ پیشنهاد بوئینگ را رد کردند و در نتیجه بوئینگ هواپیمای ۷۶۷-۴۰۰ ای آر را مخصوص آنها طراحی نمود. بنابراین این مدل نیز مانند ۷۷۷-۱۰۰ ایکس هرگز ساخته نشد.